Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

in backoffice steeds 'website tijdelijk onbereikbaar'

07 aug 2018 16:14
Sinds vorige week donderdag krijg ik bij het aanklikken van bijvoorbeeld algemene instellingen, gebruikers, categorieën, artikelen het bericht 'website tijjdelijk onbereikbaar', Heb al contact gehad met de hosting, Zij zeggen dat het aan de php versie ligt, maar het is zo vreemd dat ik INEENS deze meldingen krijg. Ook zijn er ineens dingen mbt tot het gebruik van de website aan de voorkant dingen gebeurd.
Heeft iemand hier ook ervaring mee.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Discussie gesloten.
  • AnnevdD
  • AnnevdD's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

07 aug 2018 17:31
Hallo Anne,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

En je hoster geeft niet aan wat het probleem dan zou zijn met de PHP-versie? Welke Joomla versie en welke PHP versie heb je?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team

08 aug 2018 09:02 - 08 aug 2018 14:38
Ik gebruik Joomla! 3.8.5 Stable, en PHP5.4 (kan helaas nog niet anders, maar alles liep nog goed) en ik kreeg het volgende bericht van de hoster:

Doordat er geen pagina wordt aangemaakt door de betreffende script/functie stuit je dan tegen een 503 melding aan.

De oorzaak wordt daarbij meestal veroorzaakt door:
- Een foutieve werking van een PHP-script
- Afwijkende eisen voor een PHP-script

Betreffende het tweede punt hebben bepaalde PHP-scripts, plugins en thema's afwijkende eisen voor PHP om goed te kunnen werken. Dankzij de containerisatie van ons platform kan je deze instellen.

Goed is dus na te gaan of de functionaliteit die spaak loopt bepaalde eisen heeft voor PHP. Zou je dit na kunnen gaan?

Mocht je ondanks mijn toelichting spaak blijven lopen met het achterhalen van de oorzaak kan je ons dan antwoord geven op de volgende vragen? Dan denken we graag nog met je mee waarom de functionaliteit spaak loopt:

- Welke stappen dienen we exact binnen de website te reproduceren om tegen het probleem aan te lopen? Dienen we ergens in te loggen? Hoe?
- Heeft de betreffende functionaliteit afwijkende eisen voor PHP? Welke?
- Vanaf welk IP-adres benader je het domein?
- Krijg je een foutmelding? Indien dit het geval is kan je ons dan een screenshot hiervan aanleveren?
- Kan je een exact tijdstip aanleveren wanneer je het probleem ervaren hebt?

Edit Astrid: Ik heb het citaat tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 08 aug 2018 14:38 door Astrid.
Discussie gesloten.
  • AnnevdD
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

08 aug 2018 10:06 - 08 aug 2018 10:06
Voor Joomla! 3.8.x is de minimale vereiste PHP-versie al geruime tijd PHP 5.6
Je moet je hoster dus vragen hoe je daar de PHP-versie hoger kunt (laten) instellen.
Bij voorkeur PHP 7.x
Dat is momenteel de standaard.
Je moet je Joomla!-updates ook wat acurater bijhouden.
Momenteel is Joomla! 3.8.11 de recente versie.

Joomla!-updates bieden vaak reparaties van bug en ook vaak beveiligingspatches.
Het is dus heel verstandig om de updates van Joomla! goed bij te houden.

En dat geldt ook voor de geïnstalleerde extensies. OOk die moet je regelmatig nalopen en zorgen dat ze op de actuele versie draaien.

LET OP: Maak wel regelmatig een back-up van je website.
Bijvoorbeeld met Akeeba Back-up, zodat je tijdens het updaten altijd terug kunt naar een moment waarop de site het nog goed deed.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Laatst bewerkt 08 aug 2018 10:06 door WoodyF4u.
Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

08 aug 2018 11:17 - 08 aug 2018 11:19
bedankt voor het snelle antwoord. Ik zou wel graag naar de nieuwste versies willen overschakelen. Ik heb deze website een aantal jaar geleden laten maken, maar de developer is foetsie. Een deel van de website kan niet op een hogere versie van php dan 5.4, dan raken een aantal functies in een loop. Heb ik allemaal uitgeprobeerd. Ik zou wel graag een developer/php willen inschakelen, maar die willen allemaal een nieuwe site bouwen (25.000e), terwijl ik alleen de site goed wil laten draaien omdat ik redelijk tevreden ben over de website.
Maar ik geloof niet dat dit de oorzaak is van het probleem dat ik nu heb, tot vorige week donderdagochtend werkte alles perfect. Ik kreeg donderdag na 12.00 uur deze problemen. Ik heb zojuist de backup van de website teruggezet naar vorige week donderdag 00.01 uur, maar het probleem is er nog steeds. Het grootste gedeelte van de website werkt zoals het moet, in de backoffice kan ik o.a. de artikelen en gebruikers niet bereiken. verder werkt het ook zoals het zou moeten.

Vanaf juli dit jaar heb ik AddType application/x-lsphp54 .php4 .php .php3 .php2 .phtml toegevoegd aan htaccess omdat de overige websites op deze server wel op php7 draaien.

Als ik deze regel nu weghaal en mijn website op php7 zou gaan, dan kan de front niet meer worden benaderd en krijg foutmelding (zie bijgaand docje). Voordat ik andere websites op deze server had geplaatst heb ik vaker geprobeerd op welke php versie mijn modules (tripplanner en CamperstopAdvisor) wel werkten, maar helaas was dat alleen php5.4

Ik ben op dit moment radeloos omdat ik niet meer weet wat te doen of waar te zoeken. Hopelijk heeft iemand een oplossing of idee.
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Laatst bewerkt 08 aug 2018 11:19 door AnnevdD.
Discussie gesloten.
  • AnnevdD
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

08 aug 2018 11:42
Tja, dan wordt het wel heel lastig.
Het is een beetje te vergelijken met iemand die software voor Windows95 perse wil blijven draaien op Windows10.
Vrijwel alle applicaties die geschikt waren voor W95 zijn inmiddels zo verouderd dat ze niet meer kunnen werken op W10.
Dat geldt ook voor die custom made-modules die jij hebt laten maken voor je website.
Het is bij dat soort werk altijd erg belangrijk dat je zorgt voor een contract zodat zo'n ontwikkelaar dat er updates kunnen worden aangeboden als er ets in het CMS wijzigt.
Mogelijk gaan we eind dit jaar nog over naar Joomla! 4.x
Joomla! 3.x vraagt om minimaal PHP 5.6
Joomla! 4 vraagt om minimaal PHP 7.

Wat je wel zou kunnen doen is kijken of iemand je kan helpen met een advies voor een bestaande Joomla-extensie die in grote lijnen kan wat jij in die speciaal gemaakte modules hebt draaien.
Dan zou je daar op over kunnen stappen, waardoor je wel weer mee kunt met de huidige eisen.

Als je dat wil moet je daarvoor wel een nieuw topic starten en aangeven dat deze dicht kan.
Zo houden we het forum overzichtelijk.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.702 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie