Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Beveiligde artikelen (inlog vereist)
10 okt 2017 14:00
Vooraleer ik mijn artikelstructuur uitbouw wil ik toch even raad:
Ik heb verschillende stambomen (SB), ik zou die indelen in categorieën (SB1= categ 1, SB2= categ 2, enz.)
In elke stamboom heb ik een openbaar gedeelte en een privé gedeelte. Het privé gedeelte mag alleen door ingelogde gebruikers bekeken worden. (alleen bekijken).
Dus zou ik onder elke categorie 2 subcategorieën maken waartoe dan de artikelen behoren. (zie bijlage 1).
Is het mogelijk dit te doen via een login en gebruiks permissies ?
In bijlage 2 een voorbeeld van mijn structuur met voor de prive artikelentoegang= registered.
Ik heb verschillende stambomen (SB), ik zou die indelen in categorieën (SB1= categ 1, SB2= categ 2, enz.)
In elke stamboom heb ik een openbaar gedeelte en een privé gedeelte. Het privé gedeelte mag alleen door ingelogde gebruikers bekeken worden. (alleen bekijken).
Dus zou ik onder elke categorie 2 subcategorieën maken waartoe dan de artikelen behoren. (zie bijlage 1).
Is het mogelijk dit te doen via een login en gebruiks permissies ?
In bijlage 2 een voorbeeld van mijn structuur met voor de prive artikelentoegang= registered.
Discussie gesloten.
- rdcoster
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
10 okt 2017 14:36
Volgens mij ben je op de goede weg.
Als je menu-items aanmaakt die de artikelen kunnen tonen die je alleen wil tonen aan Geregistreerde gebruikers, dan ben je er.
Als je menu-items aanmaakt die de artikelen kunnen tonen die je alleen wil tonen aan Geregistreerde gebruikers, dan ben je er.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
Discussie gesloten.
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
10 okt 2017 15:30
Ik zie toch niet goed waar ik als geregistreerde user de permissie "alleen lezen" kan instellen.
In bijlage het permissie scherm van een artikel waar ik het bewerken, enz. op "geweigerd" instel.
Ik zie ook nog niet op welke pagina (artikel) ik dan de login-module moet tonen.
En hoe kan ik dit testen als ikzelf altijd onder mijn account ingelogd ben ?
Of zit ik op een totaal verkeerd spoor.....
In bijlage het permissie scherm van een artikel waar ik het bewerken, enz. op "geweigerd" instel.
Ik zie ook nog niet op welke pagina (artikel) ik dan de login-module moet tonen.
En hoe kan ik dit testen als ikzelf altijd onder mijn account ingelogd ben ?
Of zit ik op een totaal verkeerd spoor.....
Discussie gesloten.
- rdcoster
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
10 okt 2017 15:39
Een gebruiker van het niveau Geregistreerd mag (als je niets aan de rechten hebt aangepast) altijd alleen maar lezen.
Pas als je een gebruiker lid maakt van bijvoorbeeld Auteur of Publicerend redacteur, dasn kan die gebruiker een artikel bewerken.
Maak om te testen een nieuw account aan en geef dat het niveau geregistreerd.
Log zelf uit en log in met dat nieuwe account.
Zo kun je precies zelf zien wat werkt en hoe het werkt.
Ik raad je aan om uiteindelijk individuele accounts aan te maken voor de gebruikers.
Die koppel je dan wel allemaalaan dd groep Geregistreerd.
Mocht jje ooit iemand de toegang willen ontnemen, dan kan dat.
Zou je gaan werken met een algemeen acvcount, dan heb je die optie namelijk niet.
Pas als je een gebruiker lid maakt van bijvoorbeeld Auteur of Publicerend redacteur, dasn kan die gebruiker een artikel bewerken.
Maak om te testen een nieuw account aan en geef dat het niveau geregistreerd.
Log zelf uit en log in met dat nieuwe account.
Zo kun je precies zelf zien wat werkt en hoe het werkt.
Ik raad je aan om uiteindelijk individuele accounts aan te maken voor de gebruikers.
Die koppel je dan wel allemaalaan dd groep Geregistreerd.
Mocht jje ooit iemand de toegang willen ontnemen, dan kan dat.
Zou je gaan werken met een algemeen acvcount, dan heb je die optie namelijk niet.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
Discussie gesloten.
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
10 okt 2017 17:17
Ik denk dat we toch mekaar niet goed verstaan...
Het is wel mijn bedoeling om eens dat een externe gebruiker de website opent (zonder in te loggen)hij een aantal schermen mag zien en dan voor andere moet inloggen (wss via de login-module).
Het is wel mijn bedoeling om eens dat een externe gebruiker de website opent (zonder in te loggen)hij een aantal schermen mag zien en dan voor andere moet inloggen (wss via de login-module).
Discussie gesloten.
- rdcoster
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
10 okt 2017 17:45
Ja, dat is precies het principe van geregistreerde gebruikers. Als die externe gebruiker zich niet bekend maakt (dus niet inlogt) dan wordt hij gezien als Publiek of als Gast (afhankelijk van je instellingen). Als hij dan meer wil zien en een account heeft (of er een aan kan maken, afhankelijk van wat jij ingesteld hebt), dan kan hij inloggen en de menu-items zien die op Geregistreerd staan.
Kijk maar naar dit forum. Als je niet inlogt, dan kan je wel tekst zien, maar bijvoorbeeld geen afbeeldingen in de topics. En je kunt dan natuurlijk ook niet reageren.
Kijk maar naar dit forum. Als je niet inlogt, dan kan je wel tekst zien, maar bijvoorbeeld geen afbeeldingen in de topics. En je kunt dan natuurlijk ook niet reageren.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
Discussie gesloten.
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
11 okt 2017 07:10
OK...
Ik heb in mijn keuzemenu één artikel op "geregistreerd" staan.
Dan zie ik deze artikelkeuze niet staan als je niet ingelogd bent, en wel staan als ik een gebruiker laat inloggen.
so far so good.
Maar nu als ik 10 gebruikers aanmaak (in de groep registered) kunnen zij allemaal aan dit artikel na inloggen.
Het is wel de bedoeling dat gebruiker A na inloggen alleen zijn toegewezen artikels mag zien.
Dus, ik mis nog de link tussen gebruiker en zijn artikel(s).
En Wouter zegt:
Ik heb in mijn keuzemenu één artikel op "geregistreerd" staan.
Dan zie ik deze artikelkeuze niet staan als je niet ingelogd bent, en wel staan als ik een gebruiker laat inloggen.
so far so good.
Maar nu als ik 10 gebruikers aanmaak (in de groep registered) kunnen zij allemaal aan dit artikel na inloggen.
Het is wel de bedoeling dat gebruiker A na inloggen alleen zijn toegewezen artikels mag zien.
Dus, ik mis nog de link tussen gebruiker en zijn artikel(s).
En Wouter zegt:
Is hier bedoelt individuele gebruikers: via "Gebruikers --> Beheren --> nieuw. ?Ik raad je aan om uiteindelijk individuele accounts aan te maken voor de gebruikers.
Discussie gesloten.
- rdcoster
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
11 okt 2017 07:35 - 11 okt 2017 17:24
Je moet inderdaad elke gebruiker apart aanmaken, maar daarnaast moet je dan nog e.e.a. instellen met ACL.
docs.joomla.org/J3.x:Access_Control_List_Tutorial/nl
Áls je hieraan begint, adviseer ik je om heel vaak tussendoor een backup te maken.
docs.joomla.org/J3.x:Access_Control_List_Tutorial/nl
Áls je hieraan begint, adviseer ik je om heel vaak tussendoor een backup te maken.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
Laatst bewerkt 11 okt 2017 17:24 door Astrid.
Discussie gesloten.
- Astrid
-
-
11 okt 2017 17:17
Hurray, hurray !!!
Dat is wat ik zocht.
Ik heb de ACL-handleiding toegepast en ik denk dat ik mijn doel bereikt heb.
Per stamboom heb ik een toegangsniveau en per gebruiker kan ik kiezen welk toegangsniveau hem wordt toegewezen.
Nog een vraagje in de rand.
Astrid zei:
Dit onderwerp mag gesloten worden met dank aan alle teamleden !!
( ik zou dit zelf doen maar de oplossing van mijn probleem is verspreid over verschillende forum-antwoorden)
Mvg
René
Dat is wat ik zocht.
Ik heb de ACL-handleiding toegepast en ik denk dat ik mijn doel bereikt heb.
Per stamboom heb ik een toegangsniveau en per gebruiker kan ik kiezen welk toegangsniveau hem wordt toegewezen.
Nog een vraagje in de rand.
Astrid zei:
Naast het feit dat je regelmatig BU moet nemen stelde ik mij de vraag of de bovenstaande handeling (ACL)misschien meer risico's inhoud.Áls je hieraan begint, adviseer ik je om heel vaak tussendoor en backup te maken.
Dit onderwerp mag gesloten worden met dank aan alle teamleden !!
( ik zou dit zelf doen maar de oplossing van mijn probleem is verspreid over verschillende forum-antwoorden)
Mvg
René
Discussie gesloten.
- rdcoster
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
11 okt 2017 17:24
Met het instellen van ACL maak je snel een foutje zodat je niet meer in je site komt. Vandaar het advies om regelmatig een backup te maken. Eenmaal goed ingesteld loop je (in principe) geen risico. Mits je natuurlijk niet alles open gaat zetten voor geregistreerde gebruikers 
Fijn dat het gelukt is. Ik zal dit draadje sluiten.

Fijn dat het gelukt is. Ik zal dit draadje sluiten.
Groetjes, Astrid
sluiten
Discussie gesloten.
- Astrid
-
-
Tijd voor maken pagina: 1.699 seconden